logo

blog

Herfst, herfst, wat heb je te koop?

03/09/2017

De zomervakantie is echt voorbij en het herfstgevoel komt door de natte en stormachtige omstandigheden van de afgelopen dagen sneller opzetten dan gehoopt. Wie weet brengt de tweede helft van september ons nog een aantal mooie nazomerse dagen. Ik hoop het want ik vind niets lekkerder dan genieten van een zwoele dag/avond waar je voelt en ruikt dat de herfst in de lucht hangt, de kleuren in de natuur dit al enigszins aangeven en de hoge vochtigheidsgraad met de daarbij behorende spinnen (of ik hier heel blij van word…), een fijne koelte/zwoelte geeft. De natuur laat in alles aan ons zien dat zij zich voorbereidt op een nieuwe periode. Al het overtollige (bladeren, kastanjes, eikels, enz.) wordt weggeblazen door de wind die vrij spel heeft. Een periode volgt waar ruimte wordt gemaakt voor nieuw, fris en vers!

In die nazomerse periode start ook het werkende leven weer grotendeels op voor iedereen. De accu’s zijn opgeladen en iedereen gaat er weer tegenaan. Vol goede zin, barstensvol nieuwe energie en ideeën om zijn of haar organisatie verder te helpen! Wat mij opvalt is dat er van deze ideeën in de loop van de tijd te weinig terecht komt en men vervalt in het klagen over wat er allemaal niet kan of wat er mis is en gaat.

Wildgroei
In mijn werk kom ik vaak in organisaties waar iets aan de hand is. Dit kan op allerlei vlakken liggen; organisatorisch, teamdynamiek, onderwijsinhoudelijk, financieel, enz. Vaak zijn het organisaties waar ik zeer ambitieuze mensen aantref. Professionals die weten wat ze willen, hoe ze hun werk willen uitoefenen en wat ze daarvoor nodig hebben. We noemen ze vaak ‘bevlogen’. En toch is het niet gelukt om de organisatie of de instelling op een stabiele maar wendbare koers te krijgen en, om daar arbeidssatisfactie uit te halen! In ieder boek dat gaat over organisatieverandering/leiderschap lees je dat arbeidssatisfactie leidt naar betere resultaten, creativiteit, persoonlijke groei en hoge loyaliteit van de mensen die er werken.

Wanneer ik verder in gesprek raak en vraag hoe het komt dat het niet lukt om deze organisaties in de ‘juiste’ beweging te krijgen ligt daar vaak de relatie met hoe de organisatie is aangestuurd; veel vrijheid om te soleren/experimenteren, je bent ten slotte de ‘professional’, weinig momenten van gericht overleg over wat daadwerkelijk (overtollig blad loslaten) nodig is voor de organisatie of de doelgroep die je bedient en wat daarvoor gedaan of juist (los)gelaten moeten worden.


Focus op groei en bloei!
Het waarom (visie) van een organisatie is naar mijn mening het belangrijkste bestaansrecht van de organisatie, dus van jouw baan en jouw groei binnen deze organisatie! Als dit waarom niet voor iedereen duidelijk is, dan ontstaat er ruimte om andere, onduidelijke minikoersjes te gaan varen en averij op te lopen. Gevolg is ontevredenheid, geen groei en eventueel verloop in ‘goed’ personeel. Is de herfst geen prachtige metafoor om met elkaar te kijken waar je staat?
Laat los wat overtollig is (bladeren, vruchten, dode takken, enz.).
Laat een frisse wind toe om die overtolligheid daadwerkelijk weg te blazen.
Laat die frisse wind nieuwe zaken/ontwikkelingen die brengen, de organisatie binnen blazen.
Zorg vervolgens door te zorgen voor en met elkaar voor groei en bloei!

Stan Put
leiderschap met lef!