Passie voor het onderwijs?!
01/02/2019
‘Jeetje, werk jij in het onderwijs? Oh, daar werken echt mensen met passie! Goed hoor, dat er eindelijk gestaakt gaat worden. Jullie worden ook totaal niet serieus genomen! Het ziekteverzuim is enorm hoog hè? Begrijpelijk hoor, alles wordt maar op jullie bordje gegooid. En dan heb ik het nog niet eens over al die mondige ouders van vandaag de dag. Wow, respect!’ Dit is een selectie van wat ik te horen krijg wanneer ik aan mensen vertel dat ik in het onderwijs werk. Ze kijken dan ook verbaasd als ik reageer met: ‘dat valt wel mee hoor. We hebben het er zelf naar gemaakt. We hebben het in de beeldvorming voor elkaar gekregen dat we ‘zielige’ mensjes zijn met katoenen tasjes en spandoeken, dat we kapot gaan aan de werkdruk en dat we geen enkele regie meer hebben over onze eigen school. En dat ook nog eens voor een hongersalaris.’ Mijn gesprekspartner kijkt mij na dit antwoord vaak glazig aan en eindigt niet zelden met: ‘maar jij was toch zzp-er?’ Dat klopt, maar in dit verband maakt het niets uit.
Natuurlijk gebeurt er veel in het onderwijs. Natuurlijk zie ik leerkrachten worstelen met de indeling van hun tijd; wat moet/mag en hoe dan? Ik zie ook de druk van buitenaf; wanneer er een maatschappelijk probleem is, gaat het vaak op het bordje van het onderwijs. U vraagt, wij voeren braaf uit. En dan is er nog die grote oudergroep die ons graag vertelt hoe wij het aan moeten pakken. Wat nou gezamenlijk optrekken? In de nieuwe onderwijs CAO, ongeveer 380 bladzijden dik, gaat het tot mijn verbazing op geen enkele bladzijde over onderwijs. Het gaat vooral over rechten van de werknemers: verlof, reisvergoeding, loonsverhoging, inspraak, enz. Logisch, maar moet dat in een boekwerk van 380 pagina’s? Het straalt wantrouwen en passiviteit uit. Wij, praktijkmensen, kunnen toch prima voor onszelf zorgen? Wij weten toch wat onze missie is? Wij weten toch hoe we dat willen, kunnen en moeten doen? Het ‘moeten’ is omdat onze kinderen recht op goed onderwijs hebben. Dat is onze basis. En moeten we daarvoor meer gepassioneerd zijn dan de treinmachinist die dol is op zijn locomotief of de kaasboer die houdt van iedere kaas die we kopen? Ik denk van niet. Ik ben van mening dat het prioriteitenlijstje eens opgeschoond moet worden. Prioriteit 1: goed onderwijs. Prioriteit 2: goed onderwijs blijven verzorgen en prioriteit 3: alles wat na goed onderwijs komt. Wanneer er goed onderwijs wordt verzorgd komen vanzelf de zaken in beeld die nu heel veel tijd en frustratie kosten: door goed onderwijs zijn er minder gesprekken met boze ouders, is er minder uitval van kinderen, een toename van het sociaal welbevinden van kinderen en hun ouders, en zijn er minder gesprekken nodig met externe instanties over alle etiketten die wij graag op kinderen plakken. Plakken we voor de kinderen of voor onszelf? Kortom: ik geloof in passie voor goed onderwijs, in al haar facetten. Ik geloof ook dat we daar actief in moeten gaan staan. Daar ligt de kans voor het onderwijs!
Stan Put
put2gether
Archief
20/09/2021
Gebruik de NPO-gelden voor de herinrichting van het onderwijs
20/09/2021
Ik ga dromend en fantaserend de zomer in...
19/05/2021
Heilig verklaard: vertrouwen in!
29/04/2021
De Nationale Onderwijsverkenners
19/02/2021
Anders en kansrijk
19/02/2021
Wat als het meevalt?
30/12/2020
podcast 'Jongeren in coronatijd!'
22/12/2020
Op naar de nul!
22/12/2020
Dag 2020, jaar van ikke of van wij?
20/10/2020
Generatie van de toekomst!
07/10/2020
#wijdoennogmee
31/07/2020
Veerkracht
08/07/2020
Niet terug naar normaal!
13/05/2020
Leerachterstanden...
20/03/2020
Het coronaperspectief...
07/03/2020
Zo maar een werkdag...
12/02/2020
Onderwijs is topsport!
04/12/2019
Hoe lang nog?
13/10/2019
De (nood) zaak van vernieuwen...
20/09/2019
Tekort...
29/07/2019
De zij-instromer komt eraan!
09/04/2019
Hoezee voor de bende van Thierry!
19/03/2019
Schaduwonderwijs
10/03/2019
Protestmars!
08/03/2019
Kansen(on)gelijkheid!
14/02/2019
Het grootste probleem van het onderwijs is het imago!
01/02/2019
Passie voor het onderwijs?!
21/06/2018
Op ontdekking naar wat draag ik en mijn organisatie bij in 2030!
07/04/2018
Inspiratie!
09/12/2017
De lach!
27/10/2017
Focus!
03/09/2017
Herfst, herfst, wat heb je te koop?
25/07/2017
Terughoudendheid
25/05/2017
Are we prepared
25/04/2017
Reflectie bij leiderschap
08/02/2017
Vanzelfsprekendheid!