De Nationale Onderwijsverkenners
29/04/2021

Het Nationaal Programma Onderwijs (steunprogramma voor herstel en perspectief) is de afgelopen weken trending geweest binnen de wereld van het onderwijs. Tenminste, totdat er ander heftig nieuws was. Dat had te maken met een opvallend goed leesbare ‘notitie’ van een van de verkenners, die aan haar tas hing. Een notitie waar de honden geen brood van lustten. Dat viel als een bom. Weer een deuk in het al in aanzien gedaalde pluche van onze volksvertegenwoordigers. Is Nederland dan toch die duistere ‘mafia’ natie waar alles al bepaald is en wij, het volk, worden geanimeerd door de door ons ‘gekozen’ volksvertegenwoordigers? Het begint er steeds meer op te lijken. Waarom schrijf ik hierover terwijl ik begon met Nationaal Programma Onderwijs? Een grote geste is er vanuit Den Haag gemaakt richting het onderwijsveld. €8,5 miljard krijgen we cadeau. Allemaal om de opgelopen achterstanden en emotionele schade te repareren. In een brief van 13 kantjes en een bijlage van 26 bladzijden, nemen onze ministers van Onderwijs ons mee in hun beelden richting ‘herstel’. We krijgen hiervoor 2 jaar de tijd. Werken vanuit ‘hoge verwachtingen’ is wat het onderwijsveld gewend is dus let’s go of…
De brief, de bijlage en de toon ervan. Het doet mijn onderwijshart pijn. Rode draad in het verhaal voor mij is dat het bedacht is vanuit kamertjes die niet toevallig op een school een plek hebben. Een ver van de bed show waarbij wederom de beroepsgroep onvoldoende is betrokken. Heel mooi, miljarden beschikbaar stellen. Maar niet structureel en dat vraagt dan ook andere denkwijzen en inzet van ideeën t.a.v. inzet van de middelen.
Momenteel staan scholen in een survival of the fittest stand. Iedere dag hebben zij te maken met het naar huis sturen van groepen vanwege positieve tests. Vervolgens schakelen ze weer over op thuisonderwijs. Dan weer moet er contact gezocht worden met een GGD vanwege een net andere context. En dan noem ik nog niet het contact hierin met ouders, teamleden informeren, brieven versturen, allemaal en alleen maar corona gerelateerd. Het zijn gespannen situaties waarin iedereen handelt naar eer en geweten.
Dat er extra geld beschikbaar komt voor het onderwijs is niet meer dan terecht. Investeren in je onderwijs is de allerbeste investering die je kunt doen als je de uitdagingen waar we voor staan bekijkt. Onze jeugd is en blijft namelijk onze toekomst. Zij verdienen het om goed uit deze crisis te komen. En met goed bedoel ik: een toekomst waarbij zij onderwijs kunnen volgen dat inzoomt op duurzaamheid, optimisme en vertrouwen!
En dan kom ik nu uit bij de verkenners. Hoe mooi had het geweest als er, voordat de miljarden (incidenteel) ‘beschikbaar’ kwamen, gewerkt was met Nationale verkenners? Verkenners die de beroepsgroep en het onderwijsspeelveld echt kennen, of de beroepsgroep zijn. Zij, die hun oren te luister leggen in dat veld. Vanuit wederkerigheid en diep respect. Om te luisteren naar wat er echt speelt. Om te horen wat er al goed gaat. En, om te horen naar wat er echt nodig is. Maar vooral om te concluderen dat de beroepsgroep heel goed weet wat er nodig is. Dat het maatwerk is waarbij ‘vertrouwen in’ het allerbelangrijkste is. Wellicht had een van de verkenners dan ook een notitie met deze woorden ‘per ongeluk’ in beeld kunnen brengen en hadden we stappen gemaakt i.p.v. irritatie opgeroepen.
Archief
20/09/2021
Gebruik de NPO-gelden voor de herinrichting van het onderwijs
20/09/2021
Ik ga dromend en fantaserend de zomer in...
19/05/2021
Heilig verklaard: vertrouwen in!
29/04/2021
De Nationale Onderwijsverkenners
19/02/2021
Anders en kansrijk
19/02/2021
Wat als het meevalt?
30/12/2020
podcast 'Jongeren in coronatijd!'
22/12/2020
Op naar de nul!
22/12/2020
Dag 2020, jaar van ikke of van wij?
20/10/2020
Generatie van de toekomst!
07/10/2020
#wijdoennogmee
31/07/2020
Veerkracht
08/07/2020
Niet terug naar normaal!
13/05/2020
Leerachterstanden...
20/03/2020
Het coronaperspectief...
07/03/2020
Zo maar een werkdag...
12/02/2020
Onderwijs is topsport!
04/12/2019
Hoe lang nog?
13/10/2019
De (nood) zaak van vernieuwen...
20/09/2019
Tekort...
29/07/2019
De zij-instromer komt eraan!
09/04/2019
Hoezee voor de bende van Thierry!
19/03/2019
Schaduwonderwijs
10/03/2019
Protestmars!
08/03/2019
Kansen(on)gelijkheid!
14/02/2019
Het grootste probleem van het onderwijs is het imago!
01/02/2019
Passie voor het onderwijs?!
21/06/2018
Op ontdekking naar wat draag ik en mijn organisatie bij in 2030!
07/04/2018
Inspiratie!
09/12/2017
De lach!
27/10/2017
Focus!
03/09/2017
Herfst, herfst, wat heb je te koop?
25/07/2017
Terughoudendheid
25/05/2017
Are we prepared
25/04/2017
Reflectie bij leiderschap
08/02/2017
Vanzelfsprekendheid!