logo

blog

Ik ga dromend en fantaserend de zomer in...

20/09/2021

De zomervakantie lonkt, de laatste week is aangevangen voor de regio noord en voor onderwijzend midden- en zuid Nederland komt de finish ook in het zicht. Fijne vooruitzichten en een goed moment om mijzelf eens onder te dompelen in wat reflectie en dromen.

Om te beginnen met alle coronaperikelen van de afgelopen 1,5 jaar. Wat zijn we heen en weer geslingerd in lockdowns, testen, mondkapjes, afstand houden, onderwijs op afstand, wel of geen eindcitotoets, leerachterstanden en last but not least, de NPO-gelden, het ultieme eindcadeau van onze minister van onderwijs. Is het geen prachtige opsomming? En, dan noem ik nog niet de oorlogstocht van vele experts over ons belabberde leesonderwijs, de leesmotivatie van onze kinderen, het slechte rekenonderwijs en ook de letterlijk groeiende zorg in het gewicht van onze leerlingen, wordt graag bij de scholen neergelegd. Een prikkelende branche zeg maar. Ik begrijp direct dat het lerarentekort, ondanks de toename van studenten op de pabo’s en zij-instromers, ver achterblijft bij de werkelijkheid. Daar waar er nieuwe gemotiveerd mensen instromen, stromen er door bovenstaande zaken, weer een aantal uit. Gefrustreerd, opgebrand en zich niet gewaardeerd voelend door de buitenwereld. Ja, net als de zorg, er wordt even geapplaudisseerd voor je en een incidentele bonus, als je hem al krijgt. Dat uit zich in het onderwijs dat ouders zeggen dat ze tijdens het thuisonderwijs wel meer respect hebben gekregen voor de leraar. Ga er maar aanstaan als het er i.p.v. alleen je eigen kinderen, opeens 30 zijn. En van die 30 leerlingen hebben de ouders allemaal wensen en willen ze, en terecht, dat hun kind, het beste onderwijs krijgt. Voel je de druk al? Maar ik zou gaan fantaseren en dromen…

Het is augustus 2021. De meeste coronaproblemen zijn opgelost, het onderwijs kan weer volledig open en alle kinderen zijn dan ook meer dan welkom! Iedereen heeft de nodige rust gepakt en heeft in energie bijgetankt. Ook onze onderwijsminister heeft door het zomerreces behoorlijk wat tijd gehad om na te denken. Hij heeft dromen en visioenen gehad. Over dat hij veel te top-down zijn werk deed, dat hij het onderwijsveld, de beroepsgroep tekort heeft gedaan. Ja, hij heeft met geld, een paar miljard, het mannetje gespeeld. Geen structureel geld uiteraard! Geld dat in een korte tijd moet worden uitgegeven. Juffen, meesters, leerlingen en ouders vielen hem lastig tijdens zijn dromen. Of hij na zijn ministerschap als zij-instromer kwam werken in het onderwijs. Of hij kwam helpen om de leerachterstanden in te lopen in het huidige onderwijssysteem waarin we werken. En of hij dat wel volgens bewezen aanpakken wilde doen en goed wilde bijhouden of de citotoetsen dan ‘groei’ aangaven. Zo niet, dan moest hij het NPO-geld teruggeven, ondanks dat hij kon aantonen dat cognitieve groei niet alles is en zegt over een kind. Helaas, terug naar start, u ontvangt geen. En hij moest ook in gesprek met ouders. Ouders van leerlingen die vanuit kansenongelijkheid te laag zijn geadviseerd over hun schooladvies. Hoe dat komt, wat hij eraan gaat doen, enz. Badend in het zweet werd hij iedere keer wakker. De dromen waren niet voor niets.

Het heeft ertoe geleid dat onze onderwijsminister, jawel, onze onderwijsminister, per direct een petitie heeft gemaakt waarin luid en duidelijk staat: Het onderwijs is de allerbelangrijkste sector tezamen met de zorg en het klimaat. Het is van het grootste belang om te werken aan een toekomst waarin duurzaamheid, kansengelijkheid en welzijn bovenaan staat. Hiervoor wordt structureel geld beschikbaar gesteld aan de beroepsgroep. Er wordt ruimte en vertrouwen gegeven voor inbreng vanuit de beroepsgroep. Kinderen, ouders en andere belanghebbenden mogen meedenken over de inrichting van het onderwijs van hun toekomst. Leren wordt benaderd vanuit breed perspectief, waarin iets niet kunnen, ergens slecht in zijn of achter lopen, niet meer bestaat. Over het hoe, het wat, het waarom en wanneer? Hierover gaat onze nieuwe regering in gesprek met de beroepsgroep en alle partijen zoals hierboven beschreven. Wat goed is blijft, wat goed lijkt en toekomst heeft, komt! Oh, ik kijk uit naar die dromerige zomer van eenieder…

put2gether

Archief

20/09/2021

Gebruik de NPO-gelden voor de herinrichting van het onderwijs

20/09/2021

Ik ga dromend en fantaserend de zomer in...

19/05/2021 Stan Put

Heilig verklaard: vertrouwen in!

29/04/2021 Stan Put

De Nationale Onderwijsverkenners

19/02/2021 Stan Put

Anders en kansrijk

19/02/2021 Stan Put

Wat als het meevalt?

30/12/2020

podcast 'Jongeren in coronatijd!'

22/12/2020 Stan Put

Op naar de nul!

22/12/2020 Stan Put

Dag 2020, jaar van ikke of van wij?

20/10/2020 Stan Put

Generatie van de toekomst!

07/10/2020 Stan Put

#wijdoennogmee

31/07/2020 Stan Put

Veerkracht

08/07/2020 Stan Put

Niet terug naar normaal!

13/05/2020 Stan Put

Leerachterstanden...

20/03/2020 Stan Put

Het coronaperspectief...

07/03/2020 Stan Put

Zo maar een werkdag...

12/02/2020

Onderwijs is topsport!

04/12/2019 Stan Put

Hoe lang nog?

13/10/2019 Stan Put

De (nood) zaak van vernieuwen...

20/09/2019

Tekort...

29/07/2019 Stan Put

De zij-instromer komt eraan!

09/04/2019 Stan Put

Hoezee voor de bende van Thierry!

19/03/2019 Stan Put

Schaduwonderwijs

10/03/2019 Stan Put

Protestmars!

08/03/2019 Stan Put

Kansen(on)gelijkheid!

14/02/2019 Stan Put

Het grootste probleem van het onderwijs is het imago!

01/02/2019 Stan Put

Passie voor het onderwijs?!

21/06/2018 Stan Put en Ron Schel

Op ontdekking naar wat draag ik en mijn organisatie bij in 2030!

07/04/2018

Inspiratie!

09/12/2017

De lach!

27/10/2017 Stan Put

Focus!

03/09/2017 Stan Put

Herfst, herfst, wat heb je te koop?

25/07/2017 Stan Put

Terughoudendheid

25/05/2017 Stan Put

Are we prepared

25/04/2017 Stan Put

Reflectie bij leiderschap

08/02/2017 Stan Put

Vanzelfsprekendheid!