De zij-instromer komt eraan!
29/07/2019
Het is al enige tijd bekend dat er in het onderwijs een tekort aan leraren is. Dit tekort loopt de komende jaren alleen maar op. Dat komt o.a. door pensionering van de nu nog werkende, oudere leraren. Daarnaast is de instroom op de lerarenopleidingen te laag. En, wat dacht je van de hoge uitstroom van jonge, net afgestudeerde leraren naar een andere branche? Dit zijn leraren die er na een korte werkperiode in het onderwijs, vanwege de te hoge werkdruk, de brui aan geven. We hebben hier dan ook te maken met het zwaard van Damocles. Het zwaard lijkt bezig aan zijn ‘vrije’ val. Of toch niet? Is er in deze malaise een sprankje hoop? Wellicht. De zij-instromer is namelijk bezig aan zijn opmars.
Motivatie en kansem
Veel zij-instromers zijn intrinsiek sterk gemotiveerd; ze hebben altijd al ergens de wens gehad om met kinderen te werken. Of maatschappelijk verantwoorder verder invulling geven aan hun loopbaan. Door andere keuzes in hun leven zijn zij in andere beroepssectoren terecht gekomen. En nu is er de kans om vanuit een zij-instroomtraject te gaan doen waar zij altijd al iets mee hadden willen doen. Hun breed uiteenlopende achtergronden biedt kansen om het onderwijs te verrijken.
Vak en imago
De zij-instromer moet natuurlijk een nieuw vak leren. Een verdraaid moeilijk, interessant en leuk vak! De vraag is hoe? Welke begeleiding en faciliteiten zijn hiervoor nodig? Welke ruimte geeft het beroepsveld de zij-instromer? Gaan we direct vertellen dat de werkdruk enorm is, dat de lesmethode meestal leidend is, dat hij moet oppassen voor mondige ouders en alles moet vastleggen voor de inspectie of de directie? Het op deze manier over het onderwijs spreken heeft ons nog niet heel veel gebracht. Wellicht het slechte imago.
Investeren
Als het aan mij ligt gaan we echt investeren in de zij-instromer. Geven we hem de ruimte om te leren, te experimenteren en te reflecteren. Vanzelfsprekend met adviezen die constructief zijn en perspectief bieden. Daar zijn wij de professionals voor. Bijvoorbeeld over de didactische en pedagogische benadering van de leerlingen en de groep. Dit vanuit gedegen en wetenschappelijk bewezen onderzoek. Niet omdat we het al jaren zo doen en wij vinden dat het zo moet.
Loslaten
Wanneer het beroepsveld haar eigen gebaande wegen en (voor)oordelen durft los te laten denk ik dat er mogelijkheden zijn voor de zij-instromer in het onderwijs. Natuurlijk is het lastig voor het beroepsveld. Zien dat er mensen instromen die niet eens een volwaardige opleiding hebben gevolgd tot leraar. Daarbij doet de zij-instromer ook nog eens een enorm beroep op de leraar die de zij-instromer begeleidt op de werkplek. De kans op scheve gezichten is aanwezig.
Goed onderwijs!
Wat kan de zij-instromer leren van het beroepsveld en andersom? Vanuit dat perspectief bekeken, liggen er naar mijn idee kansen. Deze ruimte moet worden gefaciliteerd door de onderwijsbesturen, de lerarenopleidingen en de politiek. Laat de zij-instromer en het beroepsveld krachtig zijn. Laat ze elkaar vanuit positiviteit kritisch bevragen, spiegelen en reflecteren op elkaar. Dan heb je een win-win situatie. Het onderwijs kan alleen maar beter worden. Daar wordt uiteindelijk de leerling beter van en dat is toch ons gezamenlijk doel? Zo goed mogelijk onderwijs voor iedere leerling!
Archief
20/09/2021
Gebruik de NPO-gelden voor de herinrichting van het onderwijs
20/09/2021
Ik ga dromend en fantaserend de zomer in...
19/05/2021
Heilig verklaard: vertrouwen in!
29/04/2021
De Nationale Onderwijsverkenners
19/02/2021
Anders en kansrijk
19/02/2021
Wat als het meevalt?
30/12/2020
podcast 'Jongeren in coronatijd!'
22/12/2020
Op naar de nul!
22/12/2020
Dag 2020, jaar van ikke of van wij?
20/10/2020
Generatie van de toekomst!
07/10/2020
#wijdoennogmee
31/07/2020
Veerkracht
08/07/2020
Niet terug naar normaal!
13/05/2020
Leerachterstanden...
20/03/2020
Het coronaperspectief...
07/03/2020
Zo maar een werkdag...
12/02/2020
Onderwijs is topsport!
04/12/2019
Hoe lang nog?
13/10/2019
De (nood) zaak van vernieuwen...
20/09/2019
Tekort...
29/07/2019
De zij-instromer komt eraan!
09/04/2019
Hoezee voor de bende van Thierry!
19/03/2019
Schaduwonderwijs
10/03/2019
Protestmars!
08/03/2019
Kansen(on)gelijkheid!
14/02/2019
Het grootste probleem van het onderwijs is het imago!
01/02/2019
Passie voor het onderwijs?!
21/06/2018
Op ontdekking naar wat draag ik en mijn organisatie bij in 2030!
07/04/2018
Inspiratie!
09/12/2017
De lach!
27/10/2017
Focus!
03/09/2017
Herfst, herfst, wat heb je te koop?
25/07/2017
Terughoudendheid
25/05/2017
Are we prepared
25/04/2017
Reflectie bij leiderschap
08/02/2017
Vanzelfsprekendheid!