Niet terug naar normaal!
08/07/2020
Op dit moment lijkt het erop dat het thuisonderwijs niet heeft geleid tot grote leerachterstanden en dat onze leerlingen geen ‘trauma’s’ hebben opgelopen tijdens hun thuisonderwijsperiode. Wel missen we, twee weken na de heropening nog fysiek leerlingen op de scholen. Dit zijn wederom leerlingen uit moeilijke thuissituaties waar aandacht, zicht op en zorg voor, ontbreken.
Als de coronacrisis en het thuisonderwijs ons 1 dienst hebben bewezen is het dat we de heilige huisjes niet altijd meer heilig hoeven te houden. Als we willen kunnen we het onderwijs echt ‘opnieuw’ inrichten. Met de kennis die we al hadden en de kennis die we de afgelopen maanden hebben opgedaan. Het onderwijs vanuit een geheel nieuw perspectief benaderen geeft ruimte voor de noodzakelijke verandering. Want laten we nou eerlijk zijn. We waren het toch allemaal beu om te toetsen op de schaal zoals we het deden? Om ons te laten leiden door formulieren en procedures i.p.v. ons gezonde verstand? Tijdens de coronacrisis hoor ik onze minister president alleen maar benadrukken dat het gebruik van ons ‘gezonde verstand’ in deze crisis, het meeste oplevert. Uiteraard nemen we hierin ook onderzoek mee. Die balans moet er altijd zijn. Voor de crisis, tijdens en erna.
Toch zie ik de druk alweer oplopen. De druk om toch te toetsen voor het einde van het schooljaar. De druk om nog even snel een procedure te doorlopen zodat er een traject met een ‘speciale’ leerling opgestart kan worden. Die druk legt het beroepsveld zichzelf op. Meten is weten hoorde ik laatst van een directeur. Ja, meten is weten. Maar hebben we niet al voldoende gemeten en voldoende informatie ter beschikking om onze leerlingen te zien, te adviseren en te begeleiden? Ik ben ervan overtuigd dat de laatste schoolweken van dit schooljaar ingezet moeten worden op: Waar heeft mijn groep/leerling deze periode nog behoefte aan? Wat is van essentieel belang dat er nog aangeleerd wordt en waar instructie over gegeven moet worden? Daarnaast is focus op de toekomst van ons onderwijs van belang. Hoe gaan we ervoor zorgen dat we niet meer doen wat we deden? Vertrouwd is niet altijd het beste. Één ding staat vast. De focus moet in ieder geval gericht zijn op die echt kwetsbare groepering in onze samenleving!
Archief
20/09/2021
Gebruik de NPO-gelden voor de herinrichting van het onderwijs
20/09/2021
Ik ga dromend en fantaserend de zomer in...
19/05/2021
Heilig verklaard: vertrouwen in!
29/04/2021
De Nationale Onderwijsverkenners
19/02/2021
Anders en kansrijk
19/02/2021
Wat als het meevalt?
30/12/2020
podcast 'Jongeren in coronatijd!'
22/12/2020
Op naar de nul!
22/12/2020
Dag 2020, jaar van ikke of van wij?
20/10/2020
Generatie van de toekomst!
07/10/2020
#wijdoennogmee
31/07/2020
Veerkracht
08/07/2020
Niet terug naar normaal!
13/05/2020
Leerachterstanden...
20/03/2020
Het coronaperspectief...
07/03/2020
Zo maar een werkdag...
12/02/2020
Onderwijs is topsport!
04/12/2019
Hoe lang nog?
13/10/2019
De (nood) zaak van vernieuwen...
20/09/2019
Tekort...
29/07/2019
De zij-instromer komt eraan!
09/04/2019
Hoezee voor de bende van Thierry!
19/03/2019
Schaduwonderwijs
10/03/2019
Protestmars!
08/03/2019
Kansen(on)gelijkheid!
14/02/2019
Het grootste probleem van het onderwijs is het imago!
01/02/2019
Passie voor het onderwijs?!
21/06/2018
Op ontdekking naar wat draag ik en mijn organisatie bij in 2030!
07/04/2018
Inspiratie!
09/12/2017
De lach!
27/10/2017
Focus!
03/09/2017
Herfst, herfst, wat heb je te koop?
25/07/2017
Terughoudendheid
25/05/2017
Are we prepared
25/04/2017
Reflectie bij leiderschap
08/02/2017
Vanzelfsprekendheid!